Ihmisten huoli SOTE-uudistuksen seurauksista on valtava. Tätä on puitu
monen kuntalaisen kanssa vaaliteltalla. Etenkin vanhukset pelkäävät
palveluidensa puolesta: Miten kauas palvelut karkaavat omasta
kotipaikasta? Tiedänkö edes, missä ja mitä palvelut ovat?
Palvelujen siirtyessä entistä enemmän nettiin vanhuksilla on aito pelko,
kuinka he selviävät. Saako lääkäriajan vielä tilattua puhelimitse?
Digiloikka tuntuu monesta siltä viimeiseltä loikalta, josta ei enää
selvitä ojan tai kuilun seuraavalle puolelle.
Samaan aikaan, kun hallitus ajaa jääräpäisesti valinnanvapausuudistusta,
jopa Vappu Taipale kertoo epäilevänsä omaa kykyään löytää itselleen
sopiva palvelu, jos valinnanvapaus astuu voimaan (Demokraatti
17.9.2016). Ja hän on sentään lääkäri ja entinen sosiaali- ja
terveysministeri!
Tilanne muuttuu vielä haastavammaksi, jos kuuluu siihen paljon sosiaali-
ja terveyspalveluita käyttävään joukkoon, jolle myönnetään
tulevaisuudessa ns. henkilökohtainen budjetti. Heitä ovat monet
vanhukset ja vammaiset. Jos omien palveluntarpeiden kartoittaminen ja
budjetointi vaatii paljon terveeltä ja toimintakykyiseltä ihmiseltä,
miten vajaakuntoinen tehtävästä selviää?
Periaatteessa henkilökohtainen budjetti myönnetään vain henkilölle, joka
pystyy sitä hallinnoimaan. Valinnanvapauslainsäädäntöön on myös
kirjattu esitys tuetusta päätöksenteosta. Näissä järjestelmissä on
kuitenkin aina heikkoutensa ja osa tuen tarvitsijoista putoaa niiden
ulkopuolelle.
Ainakaan henkilökohtaisen budjetin kohdalla valinnanvapaus ei vähennä
byrokratiaa, jos se kuitenkin vaatii palveluntarpeenarviointia. Herää
myös kysymys, kuka on riittävän objektiivinen henkilö tukemaan
päätöksenteossa ja miten SOTE-uudistuksen tavoittelema tasa-arvo tässä
toteutuu.
On sulaa hulluutta luoda uutta järjestelmää, joka lisää ihmisten
epävarmuutta, kun he ovat jo ennestään pulassa Kelan, työvoimahallinnon
ja ties minkä byrokratian kanssa. Mutta koska uudistusta ajetaan
väkipakolla läpi liian tiukalla aikataululla ja huonolla valmistelulla
asiantuntijoiden ja kokeneiden poliitikkojen varoitteluista huolimatta,
mielestäni kunnan on reagoitava asiakkaidensa huoleen.
Erilaiset potilasjärjestöt tarjoavat palveluohjausta jäsenilleen, mutta
tarvittaisiin myös keskitettyjä neuvontapalveluita, koska kaikki eivät
kuulu mihinkään potilasjärjestöön. Kaikki eivät osaa hakea tietoa eikä
voida olettaa, että kaikilla on nettiyhteys, tai edes tietokone.
Koska asukkaiden hyvinvoinnista huolehtiminen jää kuntien keskeiseksi
tehtäväksi SOTE-palveluiden siirtyessä maakuntien vastuulle vuoden 2019
alusta, ehdotankin, että kaupunki alkaa järjestää SOTE-palveluneuvontaa,
joko itse tai kolmannen sektorin kautta. Tätä tehtävää hoitamaan
tarvitaan oikea ihminen, jolla on aikaa katsoa asiakkaan kokonaistilanne
ja selvittää, mitä toimia ja palveluita hän tarvitsee sekä mihin tukiin
ja etuuksiin hän on oikeutettu.
Palveluohjausta tarvitaan ja todennäköisesti myös tarjotaan maakunnan
tasolla jatkossa, mutta ainakin SOTE-uudistuksen siirtymävaiheessa, sen
ensimmäisinä vuosina, tämä palvelisi kuntalaisia. Se toimisi myös
ennaltaehkäisynä erilaisten terveysongelmien pahenemiselle.
Epätietoisuus ja epävarmuus aiheuttavat voimakasta stressiä. Sen poisto
puolestaan edistää hyvinvointia ja terveyttä. Hyvinvoinnilla luodaan
onnellisuutta, joka on Lohjan kuntastrategian keskeinen päämäärä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti