Yksityisautoilun suosio on laskussa.
Nuorille auto tai ajokortti eivät enää ole statussymboli siinä määrin
kuin vanhemmalle polvelle. Sitran tutkimuksen mukaan joka kuudes auton
omistaja olisi valmis siirtymään yhteisauton käyttäjäksi. Puolet
vaihtaisi biokaasu- tai sähköautoon.
Tulevaisuuden tutkija Petri Tapio Turun yliopistosta ennustaa,
että yksityisautoilu tulee katoamaan viiden vaiheen kautta. Ensin ihminen lakkaa
(1) ohjaamasta autoa (navigaattori) ja sitten (2) ajamasta
(robottiautot). Julkiset tilausrobottiautot poistavat autoilusta (3)
omistamisen, joukkoliikenne (4) henkilön ja lopulta kevyt liikenne ja
virtuaalinen liikkuminen poistavat koko (5) auton.
Viimeinen vaihe lähenee tieteisfantasiaa,
mutta kolmea ensimmäistä kohtaa pidän uskottavina ja toivottavina.
Julkinen liikenne tuskin pystyy kokonaan korvaamaan maaseudun
yksityisautoilua, mutta jos loput henkilöautot kulkevat sähköllä ja
kotimaisilla uusiutuvilla polttoaineilla ja ovat edes osin
yhteisomistuksessa, ollaan oikealla tiellä.
Kysymys siitä, miten energia yksityis- tai
joukkoliikenneautoihin jatkossa tuotetaan, jakaa asiantuntijoita. Osa on
sitä mieltä, että liikenne sähköistyy ja biokaasuautot ovat vain
välietappi, osa uskoo biokaasuun. Meneillään on vaihe, jossa molempia
kehitetään ja käytetään rinnakkain. Pidemmillä matkoilla ja
joukkoliikenteessä biokaasu näyttää ainakin vielä voittavan
sähkömoottorit. Toisaalta akut kehittyvät kovaa vauhtia ja tilanne
saattaa muuttua nopeammin kuin kukaan osaa ennustaa. Myös
latauspisteisiin liittyvää teknologiaa parannetaan.
Sitra on tutkinut sähkö- ja biokaasuautoja
sekä muita keinoja, joilla pystytään edistämään hiilineutraalia ja
paikallisilla polttoaineilla toimivaa liikennettä. Pyrkimyksenä ovat
resurssiviisaat kaupungit, joissa liikutaan ilman fossiilisia
polttoaineita. Tämä on keskeinen osatekijä ilmastotavoitteiden
saavuttamisessa, koska viidesosa Suomen päästöistä syntyy liikenteestä.
Ilmaston lisäksi kiittää myös koheneva talous; Sitran
esimerkkikaupungissa Jyväskylässä resurssiviisas liikenne toisi arviolta
40 M€:n nettohyödyn. Paikallinen biokaasutuotanto hyödyttäisi
aluetaloutta ja toisi säästöä kuluttajille biokaasun ollessa
tuontipolttoainetta halvempaa.
Energiamuodosta riippumatta keskeisin keino
vähentää yksityisautoilua on hinnaltaan houkutteleva, hyvin palveleva
ja nopea joukkoliikenne. Tämä vaatii aktiivista liikennepolitiikkaa sekä
valtion ja kuntien että tulevien maakuntien tasolla. Maamme koko
ilmastobudjetti vuodelle 2018 on 25 M€, kun puolestaan Ruotsissa on
juuri päätetty 500 M€:n määrärahasta energia- ja ilmastostrategian
toteuttamiseksi. Jälkimmäiseen sisältyy 150 M€:n investointituki
biokaasun, sähköautojen latauspisteiden ja muun päästöjä vähentävän
infran rakentamiseen.
Muita autoilun tarvetta vähentäviä keinoja
ovat toimivat lähi- ja liikkuvat palvelut, kuten terveysbussit, kevyen
liikenteen väylät, etätyön mahdollisuuksien lisääminen sekä erilaiset
kannusteet yhteisautojen käyttöön ja pyöräilyyn. Esim. Ruotsissa valtio
maksaa neljäsosan sähköpyörän hankintahinnasta.
Tehokkaat lähipalvelut rakennetaan
tiiviiksi ryppäiksi. Uusimman tutkimuksen valossa tiivis
kaupunkirakentaminen ei kuitenkaan ole ainut avain vähäpäästöiseen
maailmaan, vaan ihmisten kokonaiselintapa vaikuttaa hiilijalanjälkeen.
Keskimäärin kaupungeissa asuvien hiilijalanjälki on suurempi kuin maalla
asuvien, koska he huvittelevat, syövät ulkona ja matkustelevat enemmän.
Ekologisinta olisi, jos kaikki asuisimme omavaraistaloudessa ja
liikkuisimme mahdollisimman vähän kotipaikaltamme. Tähän tuskin
kuitenkaan ovat valmiita kuin luonnonmukaiseen elämäntapaan vihkiytyneet
poikkeusyksilöt.
Keskustojen parkkipaikkojen vähentämisen on
todettu olevan suoraan verrannollinen autoilun määrään.
Kävelypainotteiset kaupunkikeskustat edustavat tämän päivän
ilmastoviisasta kaavoittamista. Liiallisuuksiin tässäkään ei voida mennä
ihmisten hyvinvoinnin eikä kaupunkien vetovoimaisuuden kustannuksella;
riittävät parkkipaikat on turvattava sellaisten työpaikkojen lähellä,
joiden työntekijät joutuvat kuljettamaan mukanaan paljon työhön
liittyvää materiaalia - invapaikkoja unohtamatta.
Resurssiviisasta liikennettä edistävät myös
tulevaisuuden liikkumisoperaattorit, jotka yhdistävät erilaiset
liikkumismuodot saumattomaksi kokonaisuudeksi. Sen lisäksi, että niiden
kautta voi ostaa kyytejä, matkalippuja ja parkkimaksuja, ne kertovat
tarkoituksenmukaisimmat kulkuvälineet valitulla reitillä.
(Tekstistä on julkaistu lyhyempi versio Länsi-Uusimaa -lehden Kirjoittajavieras-palstalla 3.10.2017)
(Tekstistä on julkaistu lyhyempi versio Länsi-Uusimaa -lehden Kirjoittajavieras-palstalla 3.10.2017)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti